Ako sa správne pripraviť na lyžovačku

Autor článku: Katka | Pridané dňa: 17. októbra 2017

Zimné a jarné mesiace sú ako stvorené na športy, ktoré vyžadujú kvalitné snehové podmienky. Aj počas chladných dní je potrebné, aby sme naše telo udržovali fit. Ak Vás nebaví cvičenie v posilňovni, vybehnite von do prírody – siahnuť môžete aj po lyžiach.

Lyžovanie

Bežecké alebo zjazdové lyžovanie?

Bežky

Ak sa rozhodnete pre bežkovanie, tak jednou z jej hlavných výhod je, že pri ňom spálite viac kalórií (950kcal/hod) a zaťažíte takmer všetky svaly, ktoré by ste precvičili aj v posilňovni. Ak teda nepatríte k tým, ktorých nebaví dlhé postávanie a čakanie na vleky a nemáte radi preplnené lyžiarske strediská , bežky Vám poskytnú súkromne. Upravované bežecké trasy sú v mnohých častiach Slovenska ( len aby aj sneh bol :)) a ak keď sa na nich stretnete s ďalšími bežkármi, nebudete si zavadzať. Takto môžete bežkovať aj dve – tri hodiny vkuse bez prestávky. Trasy sú odstupňované podľa náročnosti a vzdialenosti . Výhodou bežiek je aj bezpečnosť, nakoľko pri zjazdovom lyžovaní hrozí riziko pádu vo veľkej rýchlosti. Bežky šetria Vaše kolená , ktoré sú pri zjazdoch namáhané. Navyše bežkovať sa naučíte rýchlejšie než zjazdové lyžovanie.

Zjazdové lyžovanie

Tento druh lyžovania je síce menším spaľovačom energie ako bežkovanie, ale aj tak pre Vaše telo dokáže urobiť veľa. Aj pri klasickom lyžovaní totiž podporujete svoj kardiovaskulárny systém. Priemerný človek spáli pri lyžovaní 350 až 500 kalórií za hodinu. Lyžovanie je výborné na zlepšenie rovnováhy a flexibility tela a napomáha podporovať svaly na nohách bokoch a bruchu. Klasické zjazdové lyžovanie je v súčasnosti stále najpopulárnejším zimným športom a na Slovensku sa vďaka veľkému počtu lyžiarskych stredísk stále teší obľube ľudí.

pluhovanie

Lyžovanie a deti

Na začiatku je dôležité uvedomiť si, že pri učení lyžovania musíte mať veľkú trpezlivosť. Začíname s pluhom – väčšina lyžiarov sa naučili lyžovať pomocou tejto „pluhovej metódy“. Ako táto pluhová metóda vyzerá? Začíname s rozbehom, ktorý vôbec nie je zložitý, keďže svah má určité klesanie. Svojou vlastnou váhou sa dokážete veľmi opatrne spustiť dolu svahom, avšak držte svoje lyže podľa nasledovných inštrukcií: špičky dajte čo najbližšie k sebe, teda majte ich veľmi tesne pri sebe a zadnú časť oboch lyží majte od seba. Vytvorte tak akýsi pluh či smer. Lyže však nakloňte k sebe, nemajte ich položené na ich celej ploche. Viac ich nakloňte k vnútornej hrane a tým sa bude aj Vám lepšie lyžovať. Podľa toho, do ktorého smeru chcete ísť, musíte preniesť svoju váhu na tú danú lyžu a hranu. Väčšine ľudí robí problém oblúk, ktorý musíte spraviť za každým, ako chcete zmeniť smer. Raz do ľavej strany, druhý raz do pravej. Ak by ste chceli zastaviť, potom stačí tlačiť na obe lyže naraz, čím zamedzíte ďalšiemu pohybu. Síce sa to mnohým neodporúča, no ak idete relatívne pomaly a príde situácia a akési okno, kedy nedokážete ubrzdiť, hoďte sa veľmi jemne na svah, do ľavej či pravej strany . Nebojte sa, hrubé zimné lyžiarske oblečenie Vás ochráni, takže sa neudriete.

Vyberáme lyžiarky

I. Veľkosť a šírka sú zásadne

Prvým kritériom je veľkosť. Ľudia si často vyberajú príliš veľké topánky. Je dôležité dobre odmerať svoju nohu, jej dĺžku ale aj šírku. A zapamätať si, že vnútorná botička stráca približne 30 až 40% svojho objemu počas prvých 10 lyžiarskych dní. Šírka vnútornej papuče a skeletu je taktiež dôležitá: je veľmi nepohodlné mať úzku nohu v širokej lyžiarke : noha sa hýbe a presnosť sa stráca. Tiež treba zohľadniť výrastky, problémy s kotníkom alebo s achilovkou, obvod lýtok atď.

II. Flex index závisí od úrovne lyžovania

Vhodný flex index, teda číslo vyjadrujúce tvrdosť lyžiarky, závisí od vašej úrovne lyžovania. Vysoký index vyžaduje silu a bezchybnú techniku lyžovania. Je to dodatočný hendikep pre občasného lyžiara, ktorému sa bude ťažšie lyžovať. Flex index od 60 do 80 je odporúčaný pre stredne pokročilých lyžiarov, 90 až 110 je vhodný pre pokročilých lyžiarov. Index 90 je dostatočný pre využitie mimo zjazdovky alebo vo freestyle. Index okolo 120 – 130 odporúčame len najambicióznejším nepretekárom. Indexy vyššie ako 130 sú určené výhradne pretekárom. Pokiaľ ste občasným alebo priemerným lyžiarom, nevyberajte si lyžiarky podľa presnosti a výkonu, ale berte do úvahy viac komfort.

Čo sa týka kúpi lyžiarok, tak v neposlednom rade je dobré opýtať sa samých sebe, na aké disciplíny a ako často chcete nové topánky využiť. Napríklad je zbytočné kúpiť si skialpové lyžiarky, pokiaľ sa na skialp vyberiete dva krát ročne, pretože na zjazdovkách môžete výber oľutovať. V tomto prípade uprednostnite univerzálnosť : dobrým kompromisom vyzerajú byť kvalitné freeridové lyžiarky.

Aké lyže si vybrať?

Pri výbere sú dôležité základné parametre a je nutné si zvážiť čo od lyží očakávate a aké sú vaše skúsenosti s lyžovaním. Treba si rozmyslieť, či budete jazdiť na upravených zjazdovkách alebo mimo trate či budete oba typy terénov kombinovať. Pre začiatočníkov sa hodia rekreačné modely, skúsení lyžiari môžu vyberať zo športových typov.

Dĺžka lyží – je prvý parameter, ktorý najskôr budete riešiť. Kratšie lyže (140-160 cm) sú pomalšie, lepšie sa ovládajú a hodia sa skôr pre pohodovejšie lyžovanie, keď chcete robiť kratšie oblúky. Krátke typy lyží sa vo vysokých rýchlostiach zle ovládajú. Pre zjazd rýchlou jazdou sú vhodné lyže dlhšie (180 cm a viac). Pre začiatočníkov sa hodia lyže dlhé okolo 140-160 cm.

Šírka lyží – súvisí s terénom, pre ktorý sú lyže určené a ovplyvňujú tiež rýchlosť lyží. Do terénu sú určení širšie ( 90-100 mm). Pre rekreačné lyžovanie na upravených zjazdovkách sú najvhodnejšie lyže široké okolo 75mm. Pre rýchlu športovú jazdu by mali byť ešte o niečo užšie.

Rádius lyží – Ďalším parametrom, ktorý sa u lyží uvádza je rádius, ktorý uvádza aké je vykrojenie hrán. Tento parameter ovplyvňuje to, či sú lyže vhodné skôr pre zjazd (dlhší oblúk) alebo pre slalom (kratšie oblúky). Platí tu, že čím menší rádius, tým sa počas jazdy lepšie točia, teda sa hodia pre kratšie oblúky.

Váha a výška lyžiarov – Vaša váha a výška sú dôležité predovšetkým pre správne nastavenie viazania. Možno ale povedať, že ľahší lyžiar by mal mať kratšie a mäkšie lyže. Naproti tomu ťažší lyžiar by mal zvoliť tvrdšie lyže, najlepšie so sendvičovou konštrukciou.

Bezpečnosť prvoradá

Skôr ako sa pustíte na svah alebo na bežkársku trať, nezabudnite na svoju bezpečnosť. Dôležité je nosiť vždy helmu, chrániče na kolená a zápästia. Pre deti je možné kúpiť aj ochranu chrbta. Ak ste začiatočník, vždy si na nácvik vyberte vhodný terén a postupne si vyberajte strmšie a náročnejšie kopce. Pri zjazdovom lyžovaní je vhodné zaplatiť si inštruktora, ktorý Vám ukáže základy. Pred každým zimným športom by ste mali telo zahriať, urobiť si krátku rozcvičku, ponaťahovať svaly. Ideálne by bolo, keby ste si pred vstupom na svah naštudovali aj Biely kódex – pravidlá pre lyžiarov.


Páčil sa Vám článok? Podeľte sa s ním aj s ostatnými

Ako sa správne pripraviť na lyžovačku
3.8 (76.19%) 21 votes