Ako postupovať pri kúpe bicykla

Autor článku: Ivka | Pridané dňa: 19. októbra 2017

Bicyklovanie si získava veľké množstvo ľudí pre svoje početné výhody, ktorými disponuje. Telo pri tomto športe nie je vystavené toľkej záťaži , ako je to napríklad pri behu. Nároky na kĺby nie sú prehnané… samozrejme, ak si bicykel vyberiete správne.

3.2/5 - (18 votes)

Základom dobrej voľby je ,aby ste si najprv ujasnili, čo od bicykla očakávate, ako často ho chceme používať, v akom teréne . Pre toho , kto sa venuje cyklistike je to veľmi jednoduché, má svoje skúsenosti a výber bicykla býva často jasný. Naopak, tí čo na bicykli dlhšiu dobu nesedeli, nemajú v dnešnej dobe jednoduchý výber. Preto Vám dnes ponúkneme celkový prehľad.

Horské bicykle

Je to najvyhľadávanejšia a logicky najpočetnejšia kategória. Najväčšou výhodou týchto bicyklov je ich univerzálnosť – umožňujú jazdu ako po ceste ,tak aj v teréne. Jedným z poznávacích znakov sú kotúčové brzdy , rámy týchto bicyklov sú nižšie, často rôznorodo tvarované . Kategóriu môžeme ďalej deliť.

Horské bicykle celoodpružené – tie s menšími zdvihmi sú určené prevažne na rekreačné, športové alebo pretekárske nasadenie. Bicykle s vyššími zdvihmi patria do kategórie pre vyznávačov náročnejšieho terénu. Na najdivokejšiu jazdu z kopca sú určené zjazdové alebo freeride bicykle, takže si na nich môžete dovoliť naozaj veľké veci.

26“ bicykle – takéto kolesá sú v teréne obratnejšie, lepšie zvládajú prudké a pomalé výjazdy. Tento typ bicykla má nižšiu hmotnosť.

27,5“ bicykle – zlatá stredná cesta z výberu horských bicyklov

29“ bicykle – sú v terénu pokojnejšie, lepšie zvládajú nerovnosti, majú menší uhol nájazdu na prekážky a majú väčšiu zotrvačnosť. Je určený na pokojnejšie jazdy a pre vyšších cyklistov.

Sorry no posts found

Crossové bicykle

Svojou univerzálnosťou spájajú výhody cestných a horských bicyklov. Sú určené na jazdu po ceste a v ľahkom teréne. Majú univerzálny dezén plášťov, rovné riadidla  a tri prevodníky. Tento typ bicykla si vyberá cyklista, ktorý ho bude zhruba  z 80%používať na poľných a lesných cestách a na spevnených komunikáciách. Konštrukcia rámu je prispôsobená pohodlnejšiemu – narovnanejšiemu posedu jazdca oproti horskému bicyklu.

Sorry no posts found

Trekkingové bicykle

Sú podobného charakteru ako crossové, ale už vybavené na premávku po cestných komunikáciách ( blatníky, osvetlenie, zvonec, prípadne nosič batožiny atď.)

Sorry no posts found

Mestské bicykle

Tieto bicykle neboli pred časom tak rozšírené ako dnes. Ľudia majú konečne neustále väčší záujem o bicykel ako dopravný prostriedok. Jeho význam teda netreba nejako podrobne vysvetľovať. Nechajte auto doma , ušetríte nervy, prírodu aj peniaze za palivo. Pre tento typ bicykla je typická jednoduchosť vzhľadu, obsluhy a údržby, hladšie plášte, pohodlný vzpriamený posed, kryty na reťaze atď.

Sorry no posts found

Cestné bicykle

Sú určené na športovú a pretekársku jazdu na ceste. Líšia sa osadením , geometriou, kvalitou rámu. Majú dlhší posed a rýchlosť z nich priam vyžaruje. Pri tomto type je vidieť obrovský technologický pokrok spracovania materiálov. Charakteristické sú 28“ kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá ( barany) . Posed na nich je vzpriamený a sú pohodlné.

Sorry no posts found

BMX & FREESTYLE bicykle

Veľmi obľúbené bicykle medzi mládežou . Sú skonštruované pre jazdu na rampách vo freestyle parkoch a skateparkoch na prevádzanie náročných akrobatických trikov a skokov. Toto sa na žiadnych iných bicykloch nedá uskutočniť kvôli ich geometrii. Majú zosilnené ráfiky 20“, no môžeme sa stretnúť i s 26“ variantmi odvodených z horských bicyklov. Tieto bicykle si vystačia s jedným prevodom. Často mávajú jednu alebo žiadnu brzdu kvôli spomínaným trikom.

Sorry no posts found

Elektrobicykle

Je to najnovšia kategória bicyklov na trhu, označuje spojenie bicykla, elektromotora a batérie v prakticky akejkoľvek konštrukcii a zásade pre mnohoraké použitia . Tieto bicykle sú vhodné pre starších cyklistov, prípadne na každodenné dochádzanie do práce. Pomáhajú do kopca, takže jazdec vydrží viac a má tiež väčší pôžitok z výletu.

Sorry no posts found

Naše rady pri výbere bicykla

Vyznáte sa vo veľkostiach bicyklov?

Každý bicykel sa vyrába v niekoľkých veľkostiach z dôvodu pohodlia pre cyklistov rôznych výšok. Touto veľkosťou sa myslí vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu . Veľkosť sa prevažne udáva v palcoch.

Výška postavy (cm)Horské bicykle (palce)Krosové bicykle (palce)Cestné bicykle (cm)
150 až 15513 – 15″16″49
156 až 16015″16″52
161 až 16515 – 17″17″52
166 až 17017 – 18″17 – 18″52 – 54
171 až 17517 – 18″18 – 19″54 – 56
176 až 18018 – 19″19 – 20″56
181 až 18519 – 20″20 – 21″56 – 58
186 až 19020 – 21″21 – 22″58 – 60
191 až 19521 – 23″22 – 23″60 – 62
196 a viac24″24″62 – 64

Nosnosť bicykla

Pri nosnosti bicyklov je dôležitý materiál, ktorý bol použitý pri výrobe rámu. Rovnako dôležitá je aj konštrukcia rámu.

Typ bicyklaOrientačná nosnosť
 Karbónové bicykle110kg
 Elektrobicykle140kg
 Horské bicykle120kg
 Crossové bicykle120kg
 Trekkingové bicykle140kg
 Cestné bicykle120kg
 BMX150kg

Aký vybrať materiál rámu

K výrobe rámu sa používa niekoľko materiálov, ktoré sa líšia hmotnosťou, tak aj pevnosťou a cenou.

Hliník – kolesá s hliníkovým rámom sa označujú Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa však rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré vylepšujú vlastnosti hliníku. Sám o sebe je mäkký a ľahký materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť. Alu rámy sú dnes najrozšírenejším materiálom používaným pri výrobe rámov.

Karbón – momentálne najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú pružnosť , popri tom aj pevnosť.

Oceľ – oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších a detských bicykloch alebo na bicykloch BMX a Freestyle.

Akú vybrať vidlicu

Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch, pri ktorých je očakávané použitie v teréne, kde sa využívajú jej vlastnosti, ktorými sú pruženie a tlmenie. V prípade cestných bicyklov je odpruženie samozrejme nežiaduce. Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá dokáže príjemne vypružiť nerovnosti terénu. V prípade, že máte náročnejšie požiadavky na odpruženie, môžete siahnuť po celoodpruženom bicykli. Tieto bicykle sú vhodné do najnáročnejších terénov. Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové. Ľahšie a drahšie sú vidlice vzduchové.

Aké zvoliť brzdy

Lacnejšou variantou sú ráfkové brzdy, ktoré všetci určite dobre poznáte. Fungujú na mechanickom princípe, kedy stlačením páčky sa uťahuje lanko, ktoré pomocou gumičiek tlačí na ráfik bicykla a tým bicykel zabrzdí.
Pri kvalitnejších bicykloch sú použité brzdy kotúčové, tie sa potom rozlišujú na mechanické a hydraulické. Mechanické fungujú ako brzdy ráfkové, s tým rozdielom, že sa brzdí o ráfik ale kotúčom. Hydraulické sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy pre automobil.

Povinná výbava bicykla

Netreba zabúdať, že aj bicykel je dopravný prostriedok, a preto sa aj na neho vzťahujú určité pravidlá. Ak chcete jazdiť po cestách, nemali by ste zabudnúť na povinnú výbavu.

Medzi povinnú výbavu patrí:

  • Dve na sebe nezávislé funkčné brzdy (predné a zadné), ktoré slúžia k zastaveniu bicykla.
  • Predná biela odrazka a zadné červené odrazové sklo. Tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými plochami na oblečení.
  • Oranžové odrazky, z oboch strán oboch pedálov, ktoré môžu byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na obuvi prípadne v ich blízkosti.
  • Oranžové odrazky v prednom, zadnom alebo oboch kolesách a to minimálne jedna z oboch strán. Tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi na bokoch kolesa alebo na koncoch blatníkov alebo bokoch odevu. Všetky tieto odrazové sklá slúžia k Vašej bezpečnosti a dobrej viditeľnosti Vás na ceste.
  • V prípade, že je cyklista mladší ako 18 rokov, musí si hlavu povinne chrániť prilbou. Prilba je povinná pre všetkých na cestách mimo obec. Táto prilba musí byť úplne funkčná a nesmie byť znova použitá po nehode. Veľmi dôrazne odporúčame použite helmy aj v prípade , že sa Vás táto povinnosť netýka, môže Vám zachrániť život!

Pri zníženej viditeľnosti do povinnej výbavy patrí aj:

  • Predné biele svetlo, ktoré je schopné bez akýchkoľvek zásahov nepretržite svietiť aspoň hodinu a pol. V prípade dobrej viditeľnosti je možné svetlo nahradiť bielou blikačkou. Toto svetlo Vám dobre poslúži k osvetleniu cesty.
  • Zadné červené svetlo, ktoré je schopné bez akýchkoľvek zásahov nepretržite svietiť aspoň hodinu a pol. Toto svetlo je možné kombinovať s červenou odrazkou a v prípade dobre viditeľnosti je možné svetlo nahradiť červenou blikačkou. Zadné svetlo slúži k Vašej bezpečnosti z dôvodu viditeľnosti pre vodiča idúceho za Vami.
  • Zdroj energie, ktorý je schopný dodávať svetlám energiu na svietenie po dobu aspoň a pol

Z dôvodu bezpečnosti cestnej premávky musí bicykel spĺňať ďalšie požiadavky. Ak kupujete nový bicykel na Slovensku tieto požiadavky sú samozrejmosťou:

  • Riadidlá musia byť z oboch strán bezpečne zaslepené
  • Ráfiky a plášte nesmú vykazovať žiadne známe poškodenie alebo deformáciu, ktorá by narušovala bezpečnosť jazdy.
  • Bicykle vyrobené po roku 2003 musia mať a ráme viditeľne vyznačené výrobné číslo.

Medzi povinnú výbavu nepatrí veľa ďalších vecí, bez ktorých by ste ale nemali vychádzať, ako je napríklad zvonček, blatníky a veľa ďalších vecí.

Nepodceňujte svoje zdravie!


Páčil sa Vám článok? Podeľte sa s ním aj s ostatnými

3.2/5 - (18 votes)